SBTi - et større konkurrenceparameter for danske virksomheder

AUGUST 2022
Science Based Targets-initiativet (SBTi) er hurtigt blevet højeste standard for virksomheder, der sætter ambitiøse og bindende mål for reduktioner af deres udledninger af drivhusgasser. SBTi – et samarbejde mellem CDP, FN’s Global Compact, World Resources Institute og Verdensnaturfonden, WWF – definerer og udbreder best practice ift. reduktioner af drivhusgasudledninger med baggrund i klimaforskningen (se også boks 2 på side 6 i rapporten). Det er en omfattende og videnskabsbaseret proces at få sine klimaplaner valideret i SBTi, hvilket gør målsætningerne troværdige. Derfor er klimaambitiøse virksomheder både interesserede i selv at få deres mål SBTi-godkendt, og at deres samhandelspartnere sætter SBTi-godkendte mål, så der er en troværdig målsætning for virksomhedernes scope 3-udledninger (dvs. udledninger i værdikæderne uden for virksomheden selv). Når virksomheder sætter reduktionsmålsætninger, der omfatter scope 3, forplanter målsætningerne sig gennem værdikæderne. Virksomheder med reduktionsmål for scope 3 vil fx se efter produkter og materialer, der indeholder færre drivhusgasser. Nogle virksomheder sætter også mål for nedbringelse af udledninger fra brugen af deres solgte produkter, og de vil derfor fx efterspørge halvfabrikata, der kan øge energieffektiviteten i de solgte produkter. Eftersom mange danske virksomheder producerer halvfabrikata til andre virksomheder, er det relevant at undersøge, i hvilket omfang danske virksomheder fastsætter reduktionsmål gennem SBTi. Det er samtidig relevant at undersøge, i hvilket omfang virksomheder i de lande, som danske virksomheder handler mest med, fastsætter reduktionsmål for scope 3, som også er SBTi-godkendte. For SBTi er og bliver et konkurrenceparameter, som danske virksomheder skal være opmærksomme på – det gælder både ift. kunder og konkurrenter. For at forstå, hvordan danske virksomheder står i den konkurrence, skal vi både kende udviklingen i danske virksomheders SBTi-tilslutning sammenlignet med andre lande samt andre landes virksomheders scope 3-mål. I denne rapport sætter vi derfor fokus på både udviklingen i danske SBTi-tilsluttede virksomheder1 og på udviklingen i tilslutningen til SBTi i vores største samhandelslande.