o 2020 bliver et år med mange rekorder, og det gælder også når det kommer til antallet af nye handelsrestriktioner på tværs af kloden. I 2020 frem til og med 17. november er der indført markant flere eksport- og importhæmmende tiltag, end hvad der er blevet indført årligt over samme periode de foregående år fra 2009 og frem.
o Der er til gengæld også indført usædvanligt mange importfremmende tiltag.
o Som beskrevet i en tidligere Axcelfuture-analyse kan de usædvanlige handelspolitiske tiltag i høj grad tilskrives Coronakrisen, hvor lande groft sagt har forsøgt at drage nytte af international handel, enten ved at hæmme eksporten af landets egne midler til at bekæmpe sygdommen eller ved at fremme importen af andre landes midler.
o Der er dog tegn på, at medicinsk udstyr og farmaceutiske produkter mest drev udviklingen i begyndelsen af den globale Coronakrise. Hen over sommeren har der været et højt, men stabilt antal nye eksporthæmmende tiltag og en stigning igen i efteråret. Men antallet af nye tiltag, der rammer medicinsk udstyr og farma, har udvist en faldende tendens siden april.
o Der er tegn på, at særligt importrestriktioner er i fremgang, hvilket kan skyldes forsøg på at skærme økonomierne som følge af den økonomiske krise, som Coronakrisen har medført globalt.
o Selvom det enkelte tiltag måske både kan forklares og forsvares i den aktuelle situation, er det bekymrende, hvis verdens lande nu forsøger at skærme økonomierne fra følgerne af Coronakrisen gennem protektionistiske tiltag. Vi risikerer, at der opstår permanente skader på den globale økonomi.
o Det bedste for både Danmark og resten af verden er at vende tilbage til et internationalt handelssamarbejde, der fungerer på markedsvilkår, og som bevæger sig mod færre barrierer og færre gengældelsesaktioner.
o Det skal derfor være en topprioritet i EU til næste år at udnytte enhver mulighed for sammen med USA og de øvrige OECD-lande at vende tilbage til et moderniseret, effektivt og regelbaseret multilateralt handelssystem, der kan fremme verdenshandlen for både varer og tjenesteydelser.
o Den danske regering må gå foran og trække EU i den rigtige retning. Kommer vi ikke hurtigt tilbage til normalen, kan det desværre være, at muligheden ikke kommer igen.