KINAS BETYDNING FOR DANSK ERHVERVSLIV

OKTOBER 2022
KONKLUSION
Kina er både et stort og voksende marked for danske virksomheder, men det er samtidig et marked præget af spændinger mellem vestlige og kinesiske værdier. Disse spændinger har for nyligt fået endnu en dimension efter Ruslands invasion af Ukraine. Pludselig blev det tydeligt, at politik og forretning ikke altid kan skilles ad. Vi så en forsmag på det med USA’s handelskrig mod Kina under Donald Trump, som bestemt ikke er afblæst under Joe Biden. Den store joker er desuden, hvad der sker til midtvejsvalget i USA d. 6. november og til det næste præsidentvalg. Hvem og hvilken politik vil USA da føre, og får vi en ’med os eller mod os’ attitude? Danske virksomheder risikerer i fremtiden af skulle vælge mellem det amerikanske eller kinesiske marked. Og de risikerer, at sanktioner pålagt fra politisk hold – eller fra kunder – kan tvinge virksomhederne til at gentænke deres aktiviteter i Kina.
Vi håber, at ovennævnte illustrerer, hvorfor bestyrelsen og ledelserne i hovedkontoret hele tiden skal udfordre sig selv med, om de har tilstrækkelig brancheindsigt i Kina, teknisk kundskab, markedsforståelse og politisk forståelse til at tilsikre en vedvarende succes i Kina på sigt. Særligt nu da operationerne i Kina kører så autonomt og på kinesisk vis