KAPITALBEHOVET I DANSK ERHVERVSLIV EFTER CORONAEN

JUNI 2020
HOVEDKONKLUSIONER
o COVID-19 krisen har ramt dansk økonomi med stor styrke, og erhvervslivet oplever i øjeblikket store tab. Det umiddelbare svar var en række akutte hjælpepakker, som forsøger at holde hånden under økonomien og danske arbejdspladser. Disse hjælpepakker vil dog med stor sandsynlighed blive udfaset i de kommende måneder, og spørgsmålet er, om der reelt er behov for andre tiltag? Fx har Venstre foreslået en krisefond til eksportvirksomheder med penge fra private investorer og en statslig garantistillelse. 
o Forslaget skal ses i sammenhæng med de substantielle tab, som danske virksomheder oplever i øjeblikket. En tidligere analyse af Axcelfuture og PwC vurderede, at tabet af bogført egenkapital bliver i omegnen af 65 mia. kr., når vi når 8. juli, trods flere hjælpepakker.
o På den lidt længere på bane må krisen forventes at ændre karakter fra en nedlukningskrise til mere ’normal’ recession, hvor navnlig eksportvirksomhederne rammes hårdt på grund af en brat nedgang i verdenshandlen. 
o I denne analyse skønner vi, at tabet af egenkapital i danske virksomheder bliver i omegnen af 107 mia. kr. for hele 2020. En krisefond vil dog kun skulle dække dele af dette tab. Fx har nogle selskaber betydelige egenkapitalbuffere eller et meget dårligt finansielt udgangspunkt. Derudover skønnes nogle af selskaberne at være for små til direkte egenkapitaltilførsler.
o Hvis fondskonstruktion skal dække alle brancher, er der tale om et egenkapitalbehov på op imod 33 mia. kr. En krisefond fokuseret på eksportvirksomhederne vil skulle være på op imod 18 mia. kr. Til sammenligning er egenkapitalbehovet i oplevelsesøkonomien ca. 2 mia. kr. Det bør dog bemærkes, at skønnet er baseret på en række restriktive antagelser, og dermed er forbundet med betydelig usikkerhed.
o Det bør overvejes, hvilket specifikt fokus en national krisefond bør have. Eksempelvis kunne overvejelser om begrænsninger for de største selskaber være relevant, da disse selskaber ofte vil have bedre adgang til internationale kapitalmarkeder og dermed have begrænset behov for 
statslig garantistillelse.