• Den offentlige danske ladeinfrastruktur kan ikke følge med det stabilt høje nyvognssalg, hvor elbiler og pluginhybrider udgør over 30%. Hvis målet om 1 mio. el- og hybridbiler i 2030 skal nås, er det afgørende, at udrulningen af offentlige ladestandere intensiveres og sker før salget af elbiler. Udrulningen bør ske igennem offentlig-private samarbejder på kommercielle vilkår, da kommunerne ikke bør drive erhvervsvirksomhed.
• Behovet for offentlige ladestandere skyldes navnlig, at ca. 1/3 af danskerne bor i etageboliger og ikke har adgang til egne ladestandere. Derudover kan man som elbilist have brug for at oplade sin bil, når man opholder sig i en by – som pendler, forretningsrejsende eller turist.
• Lige nu har Danmark 4.000 offentlige ladestandere, men det vurderes, at der er brug for 200.000 og muligvis helt op til 600.000 før markedet er dækket – vi er altså først lige begyndt. Lande som Holland og Norge er meget længere fremme end Danmark, og det betyder, at de har et langt bedre udgangspunkt i omstillingen fra fossile biler til el.
• Men også inden for landets grænser er der stor forskel på udrulningstempoet. Behovet for ladestandere afhænger af flere forskellige faktorer, hvor de væsentligste er antallet af familier, der bor i etageejendom og har en bil, samt antallet af turister, der besøger kommunen. Axcelfuture har udregnet et behovsindeks og vurderet kommunernes ladetilgængelighed. De bedste kommuner er vurderet til at være Frederiksberg, Assens, København, Skanderborg og Sønderborg.
• Variationen blandt de bedste kommuner er stor. Heriblandt ligger både storbyer som Frederiksberg og København samt lidt mindre byer som Assens, og antallet af ladepunkter ligger mellem 12 og 264. Blandt de dårligste kommuner er variationen langt mindre og kommunerne har kun enkelte ladestandere.
• Blandt de største kommuner varierer ladetilgængeligheden i stor grad. Frederiksberg, der er den førende kommune, har dobbelt så mange ladestandere som Odense på trods af, at Odense har dobbelt så mange indbyggere som Frederiksberg. Selv når man tager højde for kommunernes forskellige behov, rangerer kommuner som Odense, Aalborg og Vejle markant dårligere end mange
af de andre større byer.